Paříž 2009 – Den první

PařížVýlet do Paříže jsme podnikli už víc než před půl rokem, ale až nyní doháníme resty a podařilo se nám sepsat pár řádků o třech dnech, které jsme zde strávili.

Léto pro nás bylo pestré a Paříž tak pro nás byla již pátou cestou za hranice ČR. Vylétali jsme v pátek 26.června 2009 brzy ráno a vrátili se 28.června v noci.

Cesta:

Do Paříže jsme letěli letadlem. Využili jsme slev u tehdy ještě existující Sky Europe a zpáteční let pro dvě osoby včetně jednoho zavazadla nás vyšel  na cca 4 tisíce Kč. Letadlo do Paříže odlétalo na čas – v 6:50 z Ruzyně. Přistáli jsme v 8:40. Zpátky jsme měli letět v 20:15, ale letadlo mělo 2 hodiny zpoždění a nakonec jsme vzlétli až něco po desáté večer. O půlnoci jsme už byli na Ruzyni.

Ubytování:all-seasons-hotel

Ubytování jsme hledali docela dlouho, než jsme narazili na takové, které se nám zdálo alespoň trochu schůdné vzhledově, cenově a také polohou. Vybrali jsme si hotel All Seasons Paris Lafayette Opéra (3/5 rue de Trevise, Paris, 75009) asi kilometr na sever od Louvre a Tuilerieských zahrad. Byl jen kousíček od stanice metra Grands Boulevards (linka 8). Hotel byl pěkně zařízený a  pokoj sice malý, ale čistý a stylový. Co nám ale vadilo, bylo to, že jsme měli okno do “dvora” – tedy do asi 2 metry široké mezery mezi dvěma budovami, která byla plná holubů. Takže jsme nemohli ani otevřít okno. A vzhledem k tomu, že bylo po celou dobu 28 stupňů, to nebylo nic příjemného. Ale jinak určitě hotel doporučujeme.

Paris Visite:Paris Visite

Na cestování po Paříži jsme využili možnost koupit si 3-denní jízdenku – tzv. Paris Visite. Jde o výhodnou jízdenku pro několik dopravních zón, pro metro, autobusy, tramvaje, lanovku na Montmartre, ap. A navíc s kartou máte slevy do několika památek v centru, na okraji či v okolí Paříže. Paris Visite pro zóny 1-3 nás stála 18 EUR (nyní je již zdražená na 20EUR) a docela se nám vyplatila. Člověk s ní nemusí řešit to, jaký lístek si koupit pro jakou trasu.

Trasa – 1.den:

Po příletu na letiště Orly jsme si koupili lístky na Orlyval – minivláček, který nás z letiště odvezl na stanici Antony, kde jsme přestoupili na metro B a dojeli až na stanici Luxembourg.

Hned vedle se nachází Lucemburská zahrada a sídlo senátu. Mimochodem je to největší park v Paříži. A  je plný přenositelných židlí, což je velmi praktické.

Ze zahrad jsme pokračovali k Panthéonu (vstup 8EUR, s Paris Visite sleva), kde jsou v kryptě pohřbeny slavné osobnosti francouzské historie – např. Louis Braille, Denis Diderot, Francois Voltaire, Victor Hugo, Marie Currie, ap. Nachází se zde také tzv. Foucaultovo kyvadlo, potvrzující otáčení planety Země kolem své osy. Panthéon je opravdu monumentální stavba, která stojí za návštěvu. Zajímavý je například i 3-rozměrný model stavby, který zabírá jednu z místností.

Za Panthéonem se nachází kostel Saint-Etienne du Mont a jen o kousek dále na severozápad pařížská univerzita Sorbonna. Kolem té jsme pak pokračovali až k Seině na ostrůvek Ile de la Cité, kde je situována jedna z nejznámějších památek Paříže – katedrála Notre Damme de Paris. Vstup dovnitř je zdarma. Dá se vystoupat i na jednu z jejích věží, ale dlouhá fronta u pokladny nás rychle od našeho záměru odradila.

Hned před katedrálou je vstup do Crypte Archéologique – s torzy římských hradeb, zbytky středověkých ulic a základy domů z galsko-římského období. Jenže krypta byla výjimečně v ten den zavřená, tak jsme pokračovali dále k Sainte-Chapelle (postavil ji Ludvík IX. jako schránku pro posvátné relikvie) a Justičnímu paláci (sídlo městského soudu). Směrem k řece se nachází Conciergerie – bývalé vězení, kde na svou popravu čekala mimojiné Marie Antoinetta. Před palácem je Tour de l’Horologe z r.1370 s prvními veřejnými hodinami ve městě.

Pak jsme přešli řeku pře Pont Neuf - tedy Nový most, který je paradoxně tím nejstarším dochovaným mostem v Paříži – a za chvilku jsme již stáli před Musée du Louvre. Původně se jednalo o královský palác a až Napoleon z něj učinil muzeum. Na návštěvu Louvre si vyhraďte minimálně půl dne. Ani tak nestihnete projít víc jak desetinu muzea. Nejlepší je koupit si mapku prostor a jít cíleně za tím, co vás nejvíc zajímá. A ani to není vždy jednoduché. Louvre je takové velké bludiště. My se ale tentokrát dovnitř nevydali. Místo toho jsme se prošli pod skleněnými pyramidami, dále k Arc de Triomphe du Carrousel, okolo ruského kola přes Tuilerieské zahrady až k Place de la Concorde. Je to největší náměstí v Paříži, v jehož centru je vztyčený egyptský obelisk.

Poté jsme se “doploužili” s batohy na zádech ještě k Malému a Velkému paláci, které  byly postaveny pro světovou výstavu v r.1900 a jsou sídlem různých expozic. Sedli jsme na metro, dojeli k Vítěznému oblouku (Vstup 9EUR, s Paris Visite sleva). Je vysoký 49 metrů a i když se to nezdá, je výstup na něj pěkná fuška. Výhled je ale pěkný, i když my měli zrovna trošičku zataženo.

Pak už následovala jen cesta do hotelu a vydatný spánek.