Kodaň 2009 – 2.den

kodan-2009-snidane-hotel-clarionDruhý den v Kodani jsme začali výbornou snídaní v hotelu. Pečivo, slaninka, džus, jogurt s müssli a káva s mlékem. Prostě dobrota.

Ráno bylo pošmourné, ale na rozdíl od předchozího večera nepršelo. Vydali jsme se tedy k první zastávce naší nedělní trasy, vzdálené jen pár metrů od našeho hotelu – Národnímu muzeu.

Termín výletu: 20.-23.2.2009
Doprava: Autobusem Student Agency (12 hodin)
Ubytování: Hotel Clarion 27, Longangstraede 27
>>> Přečtěte si naše tipy a postřehy z výletu do Kodaně
>>> Jak vypadal náš první den v Kodani?

kodan-2009-narodni-muzeumNárodní muzeum je největší muzeum v Dánsku, věnované historii – a to nejen dánské. Budova muzea byla postavena v 18.století a stojí jen pár desítek metrů od kodaňské Radnice. Vstup do muzea je ZDARMA (v průvodcích stojí, že je zdarma jen ve středu, ale my v muzeu byli v neděli a také jsme nic neplatili). V muzeu můžete projít historií Dánska mezi lety 1660 – 2000.  Kromě Dánska jsou mnohé exhibice věnované zemím od Nového Zélandu až po Jižní Ameriku. Nám se v muzeu velmi líbila ukázka cylindrické perspektivy – tedy obraz kreslený do kruhu (který na první pohled vypadá jako jedna velká šmouha), uvnitř nějž je zrcadlo ve tvaru válce, ve kterém je vidět obraz, jako by byl kreslen v rovině. Popis je to krkolomný, ale o moc lépe se to popsat nedá:-). Podívejte se, jak vypadá CP v reálu. V muzeu se nám podařilo také natrefit na jakousi slavnost pro děti. Celá plocha přízemí byla plná rodičů s dětmi v kostýmech a na pódiu se tancovalo a bubnovalo. Zanedlouho se dav s bubny vydal do ulic Kodaně.

kodan-2009-cerny-diamantZ muzea jsme pokračovali na jihovýchod k moři. Došli jsme až ke Královské knihovně. Ke knihovně přiléhá pěkná, klidná zahrada s fontánou a sochou slavného dánského filozofa Sorena Kierkegaarda. V knihovně lze nalézt více než 2,5  miliónů knih včetně rukopisů H.CH.Andersena či Karen Blixenové. Knihovna stojí již od dob krále Frederika III., ale její kapacita již nestačila. Bylo potřeba postavit budovu novou. Té se říká Černý diamant (Black diamond) a dodnes je brána jako značně kontroverzní stavba, protože svým moderním pojetím vůbec nezapadá do okolí a s budovou staré knihovny jí v podstatě nic kromě obsahu nespojuje. Ale to je pro Kodaň typické – její historické centrum je plné podobně moderních staveb, at už jde o Nové královské divado či Operu).

kodan-2009-christianborgOd knihovny jsme na chvíli zamířili zpět do “vnitrozemí” na severovýchod, minuli knihovní zahradu a vyšli na prostranství u kanálu Holmens, kde je budova Parlamentu.  Ten sídlí v budově paláce Christianborg. V jeho prostorách si lze prohlédnout základy původního hradu, který na stejném místě položil biskup Absolón již roku 1167. Právě v Christianborgu dochází k setkáním královské rodiny se státními návštěvami. Parlament je přístupný veřejnosti, pokud se zde zrovna nekonají nějaká diplomatická jednání (Vstupné – Starý hrad 40 DKK, Královské prostory 60 DKK).

kodan-2009-holmens-kirkeNaproti Parlamentu přes kanál Holmens stojí Holmens kirke. Kostel pochází ze 17.století a původně sloužil jako ostel pro námořníky. Uvnitř najdete krásný barokní oltář a také hrob námořního hrdiny Nielse Juela. Jeho sochu najdete naproti kostelu před Parlamentem.

Když budete přecházet most přes kanál mezi  Holmens Kirke a Parlamentem (ten co je uprostřed zatáčejícího kanálu), nezapomeňte se podívat dolů do vody (směrem k moři). Překvapí vás nález podvodního sousoší “Mořský muž a  sedm synů“.

kodan-2009-trasa-lode
Trasa výletní lodě

Dále jsme měli na plánu projížku lodí. Doporučujeme ji, protože v jejím rámci uvidíte spoustu památek, které byste možná neměli čas navštívit, pokud na KOdaň máte jen málo času. Prohlídka prbíhá ve 3 jazycích – dánska, anglicky a německy.  Stojí 30 DKK. Vyráží se z přístavu Nyhavn. A co všechno jsme při cestě lodí viděli?

• Nové královské divadlo z roku 2008 od dánských architektů Lundgaard a & Tranberga.
  • Opera – moderní budova z roku 2005 od architekta Henniga Larsena, která sahá až 5 pater pod vodu.
  • Obrovská administrativní budova Maersku – právě Maersk nechal budovu Opery postavit a věnoval ji Kodani a potažmo celému Dánsku.
  • Malá mořská víla
  • Zbytky dánského námořnictva - Dánsko rozpustilo své námořnictvo a jediné, co z něj v Kodani zbylo je jedna ponorka a bitevní loď, ze které je dnes muzeum.
  • Studentská vesnička – v bývalých docích naproti Nyhavnu vyrostly studentské koleje.
  • Christians Kirke – překrásný kostelík s netypicky řešenou kostelní věží. Výstup na ní totiž lze absolvovat po venkovním schodišti!
  • Kodaňská burza – jedna z nejkrásnějších a nejzajímavějších staveb v Kodani. Původně na jejím místě stálo skladiště, ale v 17.století byla postavena tato nádherná renesanční budova, kterou si za své sídlo zvolily v 19.století různé bankovní a pojišťovací společnosti.
  • Christianborg
  • Nyhavn – zhruba po 1 hodině jsme se vrátili zpět do přístavu Nyhavn.
Nové královské divadlo
Christians Kirke
kodan-2009-holmens-kanal
Kanál Holmens

Zbytek dne jsme se už jen tak potulovali po Kodani. Prošli jsme si znovu náměstí Kongens Nytorv a pěší zónu Stroget, nakoupili suvenýry, poslali pohledy, koupili pár plechovek piva Carlsberg, abychom také věděli, jak chutná a zašli na večeři k McDonald’s.

kodan-2009-rundetaarnMálem bychom ale zapomněli na poslední bod naší prohlídky – Rundetaarn – observatoř (lépe řečeno – věž, na které je observatoř), na kterou jsme vyšplhali a ze které jsme si užili nádherný pohled a okolí. Věž nechal postavit král Christian IV. mezi lety 1588 – 1648 jako komplex budov – observatoř (nejstarší v Evropě), studentský kostel a univerzitní knihovnu. Na vrchol věže se ale nedostanete ani po schodech či výtahem – uvnitř vede až téměř na vrchol široká dlážděná chodba! Je to z toho důvodu, že král byl pohodlný a nechával se na vrchol věže vozit na koni. 209 metrů dlouhá cesta se kolem středu otáčí 7,5krát. A pokud je jasno, dá se z věže vysoké 34,8 metru dohlédnout až do švédského Malmö (Vstupné 25 DKK).

Pak už jsme se rozloučili s Tivoli, Radničním náměstím se sochou H.CH.Andersena, Hlavním železničním nárdažím a v 17:30 jsme již odjížděli směr Praha. Na Florenci jsme byli kolem páté ráno a za hodinku a kousek jsme už doma spali:-).

A kam příště? V plánu je Vídeň!